النسخة الكاملة

5 مشاعر قادرة على تغييرك 180 درجة للأسوأ

الخميس-2020-09-12 09:44 am
جفرا نيوز -
جفرا نيوز-  المشاعر هي تجربة واعية تتميز بالنشاط العقلي الشديد، وبدرجة معينة من المتعة أو المعاناة. وقد انجرف الخطاب العلمي إلى معانٍ أخرى، غير أنه لا يوجد إجماع على تعريف المشاعر.

وغالباً ما تتشابك العاطفة مع الحالة النفسية، والمزاج، والشخصية، والتوجه، والدافعية. في بعض النظريات، يُعتبر الإدراك جانباً مهماً من جوانب المشاعر.

وقد يبدو هؤلاء الذين يتصرفون بشكل أساسي استناداً على مشاعرهم وكأنهم لا يفكرون، لكن العمليات العقلية لا تزال أمرا ضروريا، خاصة في تفسير الأحداث. على سبيل المثال، فإن إدراك الفرد أنه في وضع خطير وما يصاحب ذلك من إثارة للجهاز العصبي (سرعة نبضات القلب والتنفس، والتعرق، وتوتر العضلات) يُعتبر جزء لا يتجزأ من تجربة الشعور بالخوف، لكن هناك نظريات أخرى تدعي أن العاطفة منفصلة عن الإدراك ويمكن أن تسبقه.

أسوأ 5 مشاعر قادرة على تغييرك 180 درجة للأسوأ:
1 - الخُذلان: من أقرب صديق ليك بعد عِشرة سنين، و كأن كل إللي كان بينكم مبني علي مجرد فعل ورد فعل وحب زائف وكلمتين حلوين.

2 - الوِحدة: من وسط كل إللي حواليك، أصحابك، أهلك، معارفك، العابرين في حياتك، إنت لوحدك محدش قدر يخطفك منك ويخليك تشعر بالأمان بأن ليك إنسان تاني علاقته بيك مبنيه على أساس إنه يشوفك بتضحك بس مش موجود.

3 - الصدمة: إنك تتصدم مرَّه وإتنين وثلاثة وكل مرَّة في شخص كان أقرب ليك من الثاني لحد ما بقي عندك هشاشه نفسيه وغير قادر على دخول أى علاقه بأي شخص في العالم تحت أي مسمي كان.

4 - الحب: إنك تحب بكل شئ جواك، وتكاد تجزم إن ده هو الحب الحقيقي في حياتك وإنت عمرك ما حسيت الشعور ده من قبله، و فجأة تكتشف إن ده سراب وهم وإن كل مشاعرك دي كانت جواك لوحدك وموجها للشخص الغلط الغلط تمامًا.

5 - الفقدان: مش فقدان شخص ، فقدان نفسك، إنك تتوه منك، تنساك وتتغير عليك، ملامحك تفاصيلك روحك حتي تبهت منك، تتفاجئ إنك إنسان تاني حد متعرفوش غريب عليك، فقدان النفس أسوأ فقدان.
(البوابة)