النسخة الكاملة

محمد صبحي يعود للسينما بعد غياب 33 سنة

الخميس-2021-12-31 08:25 pm
جفرا نيوز -
جفرا نيوز -علّق الفنان محمد صبحي في لقاء تلفزيوني على ظاهرة انتشار الألقاب التي يطلقها بعض الفنانين على أنفسهم خلال الفترة الحالية، حيث سخر من لقب "نمبر وان” قائلاً: "موضوع الألقاب لا يزعجني ولا يحدث عندي أي غضاضه، حتى لو فنان قال جزمتي برقبتك أو أنا فوق الكل، بس أنا ضد أي مسمّيات؛ لأن التمييز بين الفنانين يكون بمدى نجاح العمل وليس بالألقاب لأنها أصبحت كثيرة وأي فنان يستطيع صنع لقب له”.
وأضاف: "في الماضي عندما كانوا يسمّون أي فنان من عظماء وعمالقة السينما، كانت الألقاب نادرة وعزيزة، ولا تُعطى لأي فنان، عكس ما يحدث في أيامنا هذه”.

وعلّق صبحي على قرار نقيب المهن الموسيقية الفنان هاني شاكر بمنع 19 من مطربي المهرجانات من الغناء، قائلاً: "هاني شاكر راجل ملتزم بالفن بتاعه وعنده تاريخه وهو نقيب الموسيقيين، وأكيد هو فاهم بيعمل إيه… يعني مثلاً هل ممكن تدّي تصريح لواحد يبني برج أو عمارة وهو مش مهندس؟ أو ممكن طبيب يعمل عملية جراحية وهو مش طبيب؟ زي بالظبط التمثيل أنا مقدرش أمثّل إلا لما آخد تصريح من نقابة المهن التمثيلية”.
وتابع موضحاً: "أنا لو كنت نقيب الموسيقيين كنت هقول لمطربي المهرجانات تعال قدّم وانجح، ولكن أنك مش بتنجح في اختبارات النقابة فدي قصة تانية، ولو هنعمم ونقول كل واحد حر يعمل اللي عايزه، كدا نعمّم في كل حاجة بقى واللي عايز يبني وهو مش مهندس يبني، واللي عايز يبيع مخدرات يبيع. أنا مش هقول نمنع حاجة بس نفسي يكون فيه بديل للمهرجانات لأن المصطلح ملهوش معنى، والمهرجانات زي المخدرات في الخطورة”.